Angličtina

Akú štartovaciu úroveň potrebuješ a čo ťa na medine čaká? Angličtina je v Brne otázkou prvého ročníka. Prvý semester bol pre mňa týranie, druhý úľava.

Angličtina na medicíne? Prvý semester bol pre mňa týranie, druhý úľava.

Hneď na začiatok treba povedať, že angličtina je povinne voliteľný predmet. Trvá 2 semestre a potrebuješ ju absolvovať do konca 3. ročníka. Povedala som si, že ju spravím čo najskôr, proste sa jej zbavím, aby som sa neskôr mohla viac venovať medicínskym predmetom.

Nejaké vstupné informácie dostaneš aj zo školy. Hneď ťa vystrašia vstupným testom, ktorý ťa čaká. Dobrá správa! Je iba informatívny, pre teba. Či si ho pozrie aj vyučujúci, neviem. Ale určite ti nezakážu anglinu absolvovať, aj ak ho nenapíšete na level B1. Len budeš vedieť, že ťa učenie bude stáť podstatne viac úsilia ako tých, čo ju ovládajú lepšie.

Ako na zápis?

Keďže predmet nie je povinný, zapisuješ si ho sám. Čo sa v novom, chaotickom prostredí ISu môže zmeniť na nekončiaci boj. Dúfam, že ti začiatok trochu uľahčím, neskôr sa začneš orientovať lepšie.

Po prihlásení do ISu na teba bude pozerať ešte celkom prehľadná úvodná obrazovka. Klikni na STUDENT, následne v hornej modrej lište na druhú položku – začátek semestru. Vľavo je registrace a zápis předmětů. 

stranka webu registracia predmetov is muni

Tam uvidíš tabuľku všetkých predmetov, ktoré máš zatiaľ zaregistrované. Poď ňou je niekoľko stĺpcov, v ľavom (přidat předměty) stlač „Přidat předměty vložením kódu“. Sem vlož nasledujúci kód: VLAJ0121. Malo by ti to nájsť predmet Angličtina 1 I. Naľavo zaškrtni štvorček a klikni na „Ulož změny“. Predmet by sa mal zobraziť v tabuľke registrovaných predmetov.

registrace predmetu podle kodu

Ďalším spôsobom, ako môžeš registrovať predmety, je vyhľadanie v šablóne. Pod nadpisom „Přidat předměty“ je hneď prvá odrážka LF: šablona. Keď na ňu klikneš, hľadaj následne všeobecné lekárstvo, svoj ročník, semester a zobrazí sa ti výpis predmetov.

Vyučovanie

Hodina je jediná do týždňa, napriek tomu som mala hlavne v zime pocit, že tam sedíme nekonečne dlho. Leto bolo vďaka zmene vyučujúceho oveľa príjemnejšie. Ak však máš certifikát (minimálne úroveň B2), na hodiny chodiť nemusíš. Vraj. Pre istotu si to ale over.

Každú hodinu sa pracuje na jednom materiály, ktorý si vopred vytlačíš z ISu a prinesieš so sebou. Má niekoľko strán a obsahuje cvičenia na slovíčka, frázy, počúvanie/pozeranie a diskusiu. Vždy by si mal prísť pripravený, to znamená mať prečítaný text k danej téme z readingov, ktoré tiež nájdeš v ISe.

Zo začiatku sme všetci poctivo čítali, neskôr sme prestali. Na hodinách sme boli trochu viac mimo, no dalo sa to aj tak. Ale, samozrejme, len za cenu väčšieho bifľovania slovíčok pred zápočtom a skúškou.

gramatiky nečakaj žiadne zázraky, preberali sme len to, čo už na strednej. Neviem aká je česká maturita, ale naša slovenská je na gymnáziách minimálne B2, čo je úroveň, ktorú by sme mali dosiahnuť po roku štúdia na univerzite. Takže žiadna panika.

Čo nám dalo zabrať najviac, boli slovíčka v prvom semestri. Preberali sme sústavy, ktoré sme ešte nemali na anatómii a tak sme boli stratení. V lete platilo už len jediné pravidlo. Nevieš nejaké slovo? Napíš ho latinsky a uprav koncovku, aby znela anglickejšie. Týmto spôsobom som sa dostala aj ku krásnemu výsledku na písomnej časti skúšky.

Ale späť k vyučovaniu. Prvé hodiny budú všeobecné o nemocnici, komunikácii s pacientom a tak. Potom prejdete na jednotlivé sústavy človeka, v čom sa pokračuje aj v letnom semestri. Tam okrem týchto materiálov čakajú aj prezentácie. Každú hodinu si ju nejaká skupinka pripraví na tému, ktorú si vopred vyberiete tak, aby sa neopakovali. Prezentácia je hodnotená a tvorí slušné percentá konečnej známky.

Študijné materiály

Žiadne učebnice ani skriptá netreba naháňať. Všetko čo potrebuješ ti poskytne IS v podobe readingu I a II (na každý semester) a in-class materiálov (jeden na hodinu). Ja som si všetko vytlačila, lepšie sa mi číta a učí z papierov, ako z obrazovky počítača.

Priebežné testy

Píšu sa každý semester v jeho polovici. Ak máš dobrého vyučujúceho, nebude ani trvať na tom, aby si prišiel. Tieto testy majú totiž čisto informatívny charakter, výsledok sa nikam nepočíta. Pre nás je výhoda v tom, že uvidíme štruktúru, ktorá bude na každom jednom teste, aj skúškovom. Z pohľadu známky však nemajú vôbec žiadnu váhu.

Čo ťa prekvapí na záverečnom hodnotení

angličtina police na stene s dekoraciami  vlajka Anglicka a USA

Oproti zvyšným predmetom, tvoja známka nezávisí iba od skúšky. Body zbieraš priebežne počas druhého semestra. Súčasťou známky sú nakoniec štyri časti: prezentácia (15%), cover letter (10%), písomná (60%) a ústna časť skúšky (15%).

Prezentáciu robíte v dvojici/trojici na určitú tému. Známky z nej boli veľmi dobré. Ak použijete nejaké zaujímavé slovíčka, nebudete ju celú čítať a spravíte ju aj trochu interaktívnu, vyučujúci bude nadšený.

Písomná časť skúšky

List sa píše spolu s priebežným testom v druhom semestri. Dôležité je, aby mal hlavu a pätu. K tomu treba pridať nejaké naučené frázy a slovíčka a si za vodou. Nepríjemný je pri písaní celkom krátky časový limit. Ja som si napríklad ani nestihla prečítať, čo som napísala. Ale zvládnuť sa to dá.

Písomná časť skúšky bola paráda. Nikdy by som ani nedúfala, že bude tak ľahká. Veľmi mi pomohla anatómia a latinčina, ale ani pri gramatike som nemusela zapínať mozog na plné obrátky. Skončila som veľmi rýchlo, s pocitom, že predo mnou leží najľahší test z angličtiny, aký som kedy dostala. Až sa mi to nezdalo, hľadala som chytáky.

Ústna časť skúšky

Ústna odpoveď už bola iba formalita. Vo všeobecnosti ich síce neobľubujem, o to viac, že išlo o jazyk, ale nakoniec to bolo celkom fajn.

Na ústnej sme boli traja. Najprv každý odpovedal na dve otázky typu ktorej špecializácii sa chceš venovať, chceš pracovať v súkromnom alebo štátnom sektore, chceš pracovať v zahraničí a podobne. Odpoveď stačila dvoma vetami, keď, tak sa na niečo dopýtali.

Ďalšou časťou bol popis obrázku, to mám najmenej rada. Dostali sme každý dva a mali sme hovoriť. Keď nevieš o čom, popisuj čo vidíš, čo sa tam deje, čo tomu predchádzalo, čo môže nasledovať, či spolu obrázky súvisia, ak áno, tak v čom. Čokoľvek ti napadne. Hodnotí sa hlavne to, či vieš súvislo rozprávať, gramatika nemusí byť perfektná.

Na konci nás čakala diskusia (ak sa dá, prebieha vo dvojiciach). Dostali sme tému, k nej pomocné obrázky a čas na rozmyslenie. A potom sa už len rozprávali. Niekto začal, keď nevedel čo ďalej, zachránil ho druhý. Až sme nakoniec všetci traja odišli s plným bodovým ziskom. Ani to nebolelo.

Na záver

Výhodou skúšky je, že sme ju mohli absolvovať v predtermíne. Tak som to riskla a bolo to skvelé rozhodnutie. Nevýhoda je v tom, že ústna časť predtermínov bola už počas pitiev, takže treba prerušiť v mozgu prúd anatómie. Ale celá moja príprava spočívala v prečítaní readingov, na viac som sa nezmohla.

A posledná vec, ktorá stojí pri skúške za zmienku – skontrolujte si, kde ju máte. Čakala som, že ako všetko ostatné, bude v kampuse, no konala sa na Komenského náměstí, v starej budove LF. Prekvapenie.

MUDr. Ivana Kravárová
Šprt.sk

Dočítaš sa o tom ako sa učiť, ako sa dostať na univerzitu, ako zo štúdia vyťažiť maximum, aj čo a prečo s voľným časom. Nájdeš aj učivo a vedomostné kvízy.