Cieľ: poučiť a zabaviť
. prebásňovanie ľudových prísloví
. mravné ponaučenie, návody na správanie v životných situáciách
. zverejňovaná v rukopisnej forme, až neskôr tlač
Barok (pozri aj Duchovná lyrika)
Hugolín Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola
. mravoučná báseň (didakticko – reflexívna lyrika (poézia)
. básnická skladba
. cieľ = poučiť zábavou, pobaviť, prospieť
. dielo má 22 častí (nót)
– začiatok – pastiersky spev s biblickým motívom
– 59 samostatných mravoučných básní (konceptov)
– 1298 didakticko-reflexívnych (mravoučno-úvahových) básní
. mravné ponaučenia v rôznych životných otázkach
. barokový didaktizmus = snaha dokázať, že základnou podmienkou dôstojného života je dodržiavania mravných zásad, zákonov v medziľudských vzťahoch
. motívy zobrazujúce negatívne javy spoločnosti
(nedostatok peňazí, ich požičiavanie, vojny, sociálne problémy, negatívne ľudské vlastnosti, nespravodlivosť, lakomstvo, lenivosť,…)
. mravné poučenia, praktické rady – týkajú sa vzťahu jednotlivca k Bohu, blížnym, spoločnosti, ľudských cností aj necností, povahových nedostatkov, povier, vzdelania, rodiny, správania, vlasti,…
. príručka o dobrých mravoch, náboženských a svetských zásadách
. sylabický veršový systém
. živý, ľudový jazyk
Kompozícia:
. 3 členný pôdorys (prológ/úvod, jadro, epilóg/záver)
. názov básne:
– kľúčová myšlienka; neoddeliteľný významový celok
– prevažne veršovaný, má úvahový charakter (reflexívny)
– forma príslovia/aforizmu/sentencie (stručný výrok)
– často parafráza ľudového/umelého príslovia
. verše – rovnaký počet slabík, združený rým
. jadro – prvých 5 dvojverší/ prvých 10 veršov
. záver – posledné dvojveršie
Zdroj: poznámky z prípravy šprta na maturitu
chceš mať knihu doma na poličke?