Hlavné charakteristiky eposu
najväčší, najreprezentatívnejší žáner epiky pred románom
. prelínanie prvkov reality a fantastiky, pozemského a nadpozemského života
. prelínanie prvkov reality a fantastiky, pozemského a nadpozemského života
Druhy eposu
Hrdinský epos
. prvý a najstarší druh eposu (najstarší známy = Epos o Gilgamešovi)
. vznik z menších veršovaných ľudových povestí
. vývin udalostí – pôsobenie bohov (zasahujú do deja, vďaka nim náhle zvraty)
– propozícia (krátke naznačenie deja),
– vpadnutie priamo do stredu udalostí – in medias res
. nestrannosť autora k udalostiam = epická objektivita
– Pieseň o Nibelungoch
Historický epos
. východisko = skutočné historické udalosti (nie povesti, mytológia)
. rôzna umelecká výstavba (podobnosť hrdinskému antickému eposu)
. renesancia, klasicizmus = snaha zachovať čistotu antických postupov (SK: Ján Hollý – Svätopluk, Sláv)
. romantizmus = zosubjektívnenie, rozklad pôvodnej epickosti
Idylický epos
. tematický viazaný na udalosti z dedinského života (blízky prírode)
. pozadie deja = významné historické udalosti
. Johann Wolfgang Goethe – Herman a Dorothea
Komický epos
. vznik parodovaním vážneho eposu
. stavebné, štylistické prostriedky eposu využité na vyrozprávanie nízkeho, bezvýznamného deja
. vznik až v antike
. paródia na homérske eposy
Zvierací epos
. meštianska paralela rytierskeho eposu
. hrdinovia = zvieratá
. vznik – stredovek (zo starších rozprávaní o zvieratách)
Duchovný epos
. námety z Biblie, obsah slúži potrebám náboženstva
. často bol prostriedkom na vyslovenie aktuálnych dobových názorov
. umelecká výstavba – podobná hrdinskému, historickému eposu
. Ján Hollý – Cyrilo-Metodiáda
. Dante Alighieri – Božská komédia
Moderný epos (reflexívny)
. veľké epické skladby od čias romantizmu
. rozpad pôvodnej epickosti
. umelecká literatúra – záujem o osobné práva človeka
. zobrazenie osobných zážitkov
. väčšia podoba lyrike, veľa lyrických postupov a prvkov
. vznik lyricko-epických básnických diel
– prvý tvorca = lord Byron
– iní: Puškin – Eugen Onegin
Botto – Smrť Jánošíkova
Sládkovič – Detvan
Kompozícia eposu
. propozícia – krátke naznačenie deja (ukážka = Svätopluk – prvé štvorveršie)
. invokácia – vzývanie múz/bohov (ukážka = Svätopluk – začiatok 2. strofy)
. enumerácia – predstavovanie bojovníkov, postáv (dlhé opisné časti – napr. Epos o Gilgamešovi)
. opis boja – hlavný opis hlavnej bitky (dlhé opisné časti – napr. Epos o Gilgamešovi)
. deus ex machina – zásah bohov do deja
. ovplyvnenie udalostí zázračnými (mýtickými) prvkami – bez zásahu bohov
. epizódy – opis vedľajších udalostí
. peronácia – záver, zakončenie príbehu, dôraz na ponaučenie
Antika – epos zostavený vo veršovom systéme (striedanie dlhých a krátkych slabík)
. veršovaná epika = rytmická – určenie = ústny, spevný prednes
Staroveká literatúra
(3500 r. pred Kristom, t.j. pred našim letopočtom – 5.stor po Kristovi, t.j. po našom letopočte)
1) sumerská
2) hebrejská
3) antická – grécka
– rímska
začiatok obdobia = len expresívne a konštruktívne umenie
expresívne = zárodky poézie, hudby, tanca
konštruktívne = architektúra, sochárstvo, maliarstvo
…ďalší text pripravujeme
Zdroje: poznámky z prípravy na maturitu