Prvý semester bol pre mňa týranie, druhý úľava.
Hneď na začiatok treba povedať, že angličtina je voliteľný predmet. Trvá 2 semestre a dá sa absolvovať až do konca 3. ročníka. Povedala som si, že ju spravím čo najskôr, keby som sa potom chcela venovať niečomu inému.
Nejaké informácie dostanete aj zo školy. Hneď vás vystrašia vstupným testom, ktorý máte napísať. Ale je iba informatívny, pre vás. Možno si ho vyučujúci pozrie, neviem. Ale určite vám nezakážu anglinu absolvovať, aj ak ho nenapíšete na level B1. Len budete vedieť, že vás učenie bude stáť viac úsilia.
Ako na zápis?
Keďže predmet nie je povinný, zapisujeme si ho my. Čo sa v novom, chaotickom prostredí ISu môže zmeniť na nekončiaci boj. Dúfam, že vám začiatok trochu uľahčím, neskôr sa začnete orientovať lepšie.
Po prihlásení do ISu na vás bude pozerať ešte celkom prehľadná úvodná obrazovka. Kliknite na STUDENT, následne v hornej modrej lište na druhú položku – začátek semestru. Vľavo je registrace a zápis předmětů.
Tam uvidíte tabuľku všetkých predmetov, ktoré máte zatiaľ zaregistrované. Poď ňou je niekoľko stĺpcov, v ľavom (přidat předměty) stlačte přidat předměty vložením kódu. Sem vložte nasledujúci kód: VLAJ0121. Malo by vám to nájsť predmet Angličtina 1 I. Naľavo zaškrtnite štvorček a kliknite na Ulož změny. Predmet by sa mal zobraziť v tabuľke registrovaných predmetov.
Ďalším spôsobom, ako registrovať predmety, je vyhľadanie v šablóne. Pod nadpisom Přidat předměty je hneď prvá odrážka LF: šablona. Keď na ňu kliknete, treba následne nájsť všeobecné lekárstvo, váš ročník, semester a zobrazí sa vám výpis predmetov.
Vyučovanie
Hodina je jediná do týždňa, napriek tomu som mala hlavne v zime pocit, že tam sedíme nekonečne dlho. Leto bolo vďaka zmene vyučujúceho oveľa príjemnejšie. Ak však máte certifikát (minimálne úroveň B2), na hodiny chodiť nemusíte.
Každú hodinu sa pracuje na jednom materiály, ktorý si vytlačíte z ISu a prinesiete so sebou. Má niekoľko strán a obsahuje cvičenia na slovíčka, frázy, počúvanie/pozeranie a diskusiu. Vždy by ste mali prísť pripravený, to znamená mať prečítaný text k danej téme z readingov, ktoré tiež nájdete v ISe. Zo začiatku sme poctivo čítali, neskôr sme prestali. Na hodinách sme boli trochu viac mimo, no dalo sa to aj tak. Ale, samozrejme, len za cenu väčšieho bifľovania slovíčok pred zápočtom a skúškou.
Z gramatiky nečakajte žiadne zázraky, preberali sme len to, čo už na strednej. Neviem aká je česká maturita, ale naša slovenská je na gymnáziách minimálne B2, čo je úroveň, ktorú by sme mali dosiahnuť po roku štúdia. Takže žiadna panika.
Čo nám dalo viac zabrať, boli slovíčka v prvom semestri. Preberali sme sústavy, ktoré sme ešte nemali na anatómii a tak sme boli stratení. V lete platilo už len jediné pravidlo. Nevieš nejaké slovo? Napíš ho latinsky a uprav koncovku, aby znela anglickejšie. Týmto spôsobom som sa dostala aj ku krásnemu výsledku na písomnej časti skúšky.
Ale späť k vyučovaniu. Prvé hodiny budú všeobecné o nemocnici, komunikácii s pacientom a tak. Potom prejdete na jednotlivé sústavy človeka, v čom sa pokračuje aj v letnom semestri. Tam okrem týchto materiálov čakajú aj prezentácie. Každú hodinu si ju nejaká skupinka pripraví na tému, ktorú si vopred vyberiete tak, aby sa neopakovali. Prezentácia je hodnotená a tvorí nemalé percentá konečnej známky.
Študijné materiály
Žiadne učebnice ani skriptá netreba naháňať. Všetko čo potrebujete vám poskytne IS v podobe readingu I a II (na každý semester) a in-class materiálov (jeden na hodinu). Ja som si všetko vytlačila, lepšie sa mi číta a učí z papierov ako z obrazovky počítača.
Priebežné testy
Píšu sa každý semester v jeho polovici. Ak máte dobrého vyučujúceho, nebude ani trvať na tom, aby ste prišli. Tieto testy majú totiž čisto informatívny charakter, výsledok sa nikam nepočíta. Pre nás je výhoda v tom, že uvidíme štruktúru, ktorá bude na každom jednom teste, aj skúškovom. Z pohľadu známky však nemajú vôbec žiadny zmysel.
Záverečné hodnotenie
Oproti zvyšným predmetom, vaša známka nezávisí iba od skúšky. Body zbierate priebežne počas druhého semestra. Súčasťou známky sú nakoniec štyri časti: prezentácia (15%), cover letter (10%), písomná (60%) a ústna časť skúšky (15%).
Prezentáciu robíte v dvojici/trojici na určitú tému. Známky z nej boli veľmi dobré, ak použijete nejaké zaujímavé slovíčka, nebudete ju celú čítať a spravíte ju aj trochu interaktívnu, vyučujúci bude nadšený.
Písomná časť skúšky
List sa píše spolu s priebežným testom v druhom semestri. Dôležité je, aby mal hlavu a pätu. K tomu treba pridať nejaké naučené frázy a slovíčka a ste za vodou. Nepríjemný je pri písaní celkom krátky časový limit. Ja som si napríklad ani nestihla prečítať, čo som napísala. Ale zvládnuť sa to dá.
Písomná časť skúšky bola paráda. Nikdy by som ani nedúfala, že bude tak ľahká. Veľmi mi pomohla anatómia a latinčina, ale ani pri gramatike som nemusela zapínať mozog na plné obrátky. Skončila som veľmi rýchlo, s pocitom, že predo mnou leží najľahší test z angličtiny, aký som kedy dostala. Až sa mi to nezdalo, hľadala som chytáky.
Ústna odpoveď už bola iba formalita. Vo všeobecnosti ich síce neobľubujem, o to viac, že išlo o jazyk, ale nakoniec to bolo celkom príjemné.
Boli sme tam traja, najprv každý odpovedal na dve otázky typu ktorej špecializácii sa chceš venovať, chceš pracovať v súkromnom alebo štátnom sektore, chceš pracovať v zahraničí a podobne. Odpoveď stačila dvoma vetami, keď tak sa na niečo dopýtali.
Ďalšou časťou bol popis obrázku, to mám najmenej rada. Dostali sme každý dva a mali sme hovoriť. Keď neviete o čom, popisujte čo vidíme, čo sa tam deje, čo tomu predchádzalo, čo môže nasledovať, či spolu obrázky súvisia, ak áno, tak v čom. Čokoľvek vám napadne. Hodnotí sa hlavne to, či vieme súvislo rozprávať, gramatika nemusí byť perfektná.
Na konci nás čakala diskusia (ak sa dá, prebieha vo dvojiciach). Dostali sme tému, k nej pomocné obrázky a čas na rozmyslenie. A potom sa už len rozprávali. Niekto začal, keď nevedel čo ďalej, zachránil ho iný. Až sme nakoniec všetci traja odišli s plným bodovým ziskom, ani to tak nebolelo.
Ústna časť skúšky
Ústna odpoveď už bola iba formalita. Vo všeobecnosti ich síce neobľubujem, o to viac, že išlo o jazyk, ale nakoniec to bolo celkom príjemné.
Boli sme tam traja, najprv každý odpovedal na dve otázky typu ktorej špecializácii sa chceš venovať, chceš pracovať v súkromnom alebo štátnom sektore, chceš pracovať v zahraničí a podobne. Odpoveď stačila dvoma vetami, keď tak sa na niečo dopýtali.
Ďalšou časťou bol popis obrázku, to mám najmenej rada. Dostali sme každý dva a mali sme hovoriť. Keď neviete o čom, popisujte čo vidíme, čo sa tam deje, čo tomu predchádzalo, čo môže nasledovať, či spolu obrázky súvisia, ak áno, tak v čom. Čokoľvek vám napadne. Hodnotí sa hlavne to, či vieme súvislo rozprávať, gramatika nemusí byť perfektná.
Na konci nás čakala diskusia (ak sa dá, prebieha vo dvojiciach). Dostali sme tému, k nej pomocné obrázky a čas na rozmyslenie. A potom sa už len rozprávali. Niekto začal, keď nevedel čo ďalej, zachránil ho iný. Až sme nakoniec všetci traja odišli s plným bodovým ziskom, ani to tak nebolelo.
Na záver
Výhodou skúšky je, že sme ju mohli absolvovať v predtermíne. Tak som to riskla a bolo to skvelé rozhodnutie. Nevýhoda je v tom, že ústna časť predtermínov bola počas pitiev, takže treba prerušiť v mozgu prúd anatómie. Ale celá moja príprava spočívala v prečítaní readingov, na viac som sa nezmohla.
A posledná vec, ktorá stojí pri skúške za zmienku – skontrolujte si, kde ju máte. Čakala som, že ako všetko ostatné, bude v kampuse, no konala sa na Komenského náměstí, v starej budove LF. Prekvapenie.