. smery avantgardy
. avantgarda:
. pomenovanie pre rôzne umelecké smery prvej polovice 20.stor.
. demokratický duch medzi 1. a 2. svetovou vojnou – súbeh mnohých umeleckých smerov
. viacprúdovosť, dynamika literárneho procesu
. umelci – protest proti pokrytectvu meštiactva, skostnateným umeleckým normám, kritika stavu sveta
. združovanie umelcov do skupín – organizovaná komunita, jednotlivci nestoja osamote
. vydávanie manifestov, spoločných programov
. odmietanie tradície, tradičného umenia – podpora pokroku, revolučnej zmeny (postupy, žánre, prostriedky)
. hľadanie nových ciest – experimenty s novými vyjadrovacími možnosťami
. deformácia reality – snaha byť čo najoriginálneší – vrcholí až do regácie, akoby už nebolo čo povedať
v hudbe – ticho, v maliarstve biely papier
pred 1. svetovou vojnou:
. jeden prúd = formovanie futurizmu, kubizmu
– abstrakciou nahrádzajú odraz reality
. druhý prúd = expresionizmus, dadaizmus, surrealizmus
– oslobodenie podvedomia, sna, fantázie, prirodzenej tvorivost
– spojenie umenie + logika = nemožné
– príklon k spoločenskej funkcii + revolučná, angažovaná tvorba
. lyrika – veľa krátko trvajúcich smerov
– nové žánre – napr. pásmo
. próza, dráma – nové vplyvy
– oslabenie hraníc medzi epikou, lyrikou
– nové žánrové formy (napr. lyrická dráma)
– častejšie – netradičná próza (nezvyčajná postava, nebývalé prostredie)
– počiatky absurdnej lit. – spracovanie motívov chaosu, skazy, zániku
– nová rozprávačská metóda – prúd vedomia
* myseľ skáče z témy na tému;
* neorganizované zaznamenanie prúdu myšlienok/predstáv
* zachytenie bez kontroly rozumu
. zmena vzťahu k čitateľovi
– realizmus – vševediaci rozprávač
– modernisti – využitie podtextu (odlišný význam textu, nedostatočný)
– rozprávač môže byť nespoľahlivý, zamlčuje/čitateľ si domyslí
.zoskupenie spisovateľov
– podľa smeru
– podľa ideológie – kresťanstvo = katolícka moderna, ľavica = sociálne angažovaná literatúra
. záver obdobia = ťažké spoločenské podmienky, hrozba ďalšej vojny, opätovné posilnenie spoloč. funkcie (prvé avantgardy sa jej vzdávali)
Hnutia a smery avantgardy
futurizmus
kubizmus
kubofuturizmus
konštruktivizmus
expresionizmus
dadaizmus
surrealizmus
nadrealizmus
poetizmus
katolícka moderna
naturizmus
Slovensko:
. kultúra – reakcia na slobodu v ČSR, nových prúdov
. oslobodzovanie od národnej témy, dedinského prostredia
. autori = jazykovo vzdelaní, čítajú originály
. nová emocionalita
. žánrový synkretizmus
. avantgardná polytematická báseň (viacero slohových postupov naraz), väčšia estetická pôsobivosť prózy (tendencia k lyrizmu, expresívnosti)
. jediná ucelená skupina = Avantgarda 38
– vlastný manifest, zborníky, akcie
– inšpirácia = surrealizmus, domáce tradície
– vytvorenie špecifického prúdu – nadrealizmu
– vyvrcholenie počas 2. svetovej vojny
Futurizmus
. vznik v Taliansku, v rokoch 1910-1914
. základ = dynamizmus, snaha zobraziť pohyb, rýchlosť (typické znaky moderného života na začiatku 20. stor.)
. zameranie – prítomnosť, budúcnosť
. popieranie duchovnej, lit. tradície; oslava technického pokroku, militarizmu (ITA – podpora vstupu do vojny, vodca Marinetti – vojna je jediná hygiena ľudstva)
. upozorňovanie na sociálne aspekty spoločnosti
. poézia = poézia revolty (radikálne riešenia), odmietanie starého sveta a jeho usporiadania
. oslava novej doby – odklon od tradičných umeleckých prostriedkov
. snaha zachytiť dynamiku, ducha doby – spájanie obrazov spojiteľných len na základe voľnej asociácie (voľné spájanie predstáv)
. oslobodenie slova od gramatiky, vety od interpunkcie
. uvoľnenie grafickej podoby básne
. básnický jazyk = aj reálne zvuky (hluk motora, burácanie stroja) zachytené pomocou slov (evokujúce zvuk)/citoslovce
– zvukomalebné slová/onomatopoje
. Technický manifest futuristickej literatúry
– kladenie podstatných mien náhodne za sebou (ako idú básnikovi na um)
– za každým podstatným menom nech je ďalšie bez spojky
– zrušenie prídavných mien, prísloviek
– zachytenie dojmov len neurčitkami slovies
zvukomaľba / onomatopoja =
. zvukový výrazový prostriedok
. slová – ich znenie evokuje/podobá sa zvuku reálneho javu
. umocnenie dojmu zvukom slova
. schopnosť zachytiť zvuk – hlavne zvukomalebnými citoslovcami (onomatopojami)
. časté opakovanie rovnakej hlásky/skupina hlások za sebou
. navodenie dojmu trvania/veľkej intenzity
bla-bla-bla, cin-cin, cŕŕŕŕŕ, glo-glo-glóóó
Kubizmus
. zakladateľ = Pablo Picasso
. odmietanie dekoratívnosti impresionizmu
. zobrazenie sveta v geometrických tvaroch bez perspektívy
– pozerali sa na predmet/postavu simultánne z viacerých uhlov
– redukcia reality na zjednodušené tvary (blízke abstrakcii)
– dojem priestorovosti, trojrozmernosti
. hlási sa k nemu málo literátov
. postupy básnického kubizmu – chápanie poézie ako radostnej hry so slovami, ktoré vzbudzujú rôzne asociácie
. nie je rozhodujúci obsah ani melodickosť textu, ale obraz
. netradičné prvky:
– podoba (báseň + obraz, báseň + plagát)
– forma (bez interpunkcie, oslobodenie od veršu, od rýmu, od usporiadanie strof, voľný verš)
Kubofuturizmus
. spojenie dynamika (futurizmus) + technika vytvárania novej reality z jednoduchých prvkov (kubizmus)
. prevzatie princípu koláže od umelcov – tvorba mnohotechncikých básní
. často nenadväzujúce/voľne priradené motívy (básnické pásmo)
. grafické usporiadanie veršov – tvorba vizuálnych predstáv (kaligramy/optické básne)
kaligram
– básnický text napísaný do obrazca (tvarom priamo alebo náznakom vyjadruje obsah básne
pásmo / básnické pásmo
– uvednie do literatúry – Guillaume Apollinaire (FRA)
– literárny žáner modernej poézia (stredný aj väčší rozsah)
– založené na obraznosti a polytematickosti (početné témy sú náhodne pospájané, úmyselne pôsobia chaoticky) + na voľnom asociatívnom riadení predstáv, vnemov, reflexií (scény z rôzneho prostredia, spomienky, útržky reči, zvukov, mihotania svetla…) v rýchlom tempe
voľný verš
– bez prvkov prozódie (ani prízvuk, dĺžka a rovnaký počet slabík)
– rytmus vzniká využitím prvkov ako tempo, vetná intonácia, rým, asonancia (zvuková zhoda samohlások na konci veršov), opakovania slov, ich tvarov, slovných spojení,…
– častý znak = neprítomnosť interpunkcie
Guillaume Apollinaire (* 1880, +1918)
. tvorba: Alkoholy, Kaligramy, Tiréziove prsníky, Zavraždený básnik
. pásmo
Zdroj: z mojich poznámok prípravy na maturitu