. pomenovanie pre rôzne umelecké smery prvej polovice 20.stor.
. demokratický duch medzi 1. a 2. svetovou vojnou – súbeh mnohých umeleckých smerov
. viacprúdovosť, dynamika literárneho procesu
. umelci – protest proti pokrytectvu meštiactva, skostnateným umeleckým normám, kritika stavu sveta
. združovanie umelcov do skupín – organizovaná komunita, jednotlivci nestoja osamote
. vydávanie manifestov, spoločných programov
. odmietanie tradície, tradičného umenia – podpora pokroku, revolučnej zmeny (postupy, žánre, prostriedky)
. hľadanie nových ciest – experimenty s novými vyjadrovacími možnosťami
. deformácia reality – snaha byť čo najoriginálneší – vrcholí až do regácie, akoby už nebolo čo povedať
v hudbe – ticho, v maliarstve biely papier
pred 1. svetovou vojnou:
. jeden prúd = formovanie futurizmu, kubizmu
– abstrakciou nahrádzajú odraz reality
. druhý prúd = expresionizmus, dadaizmus, surrealizmus
– oslobodenie podvedomia, sna, fantázie, prirodzenej tvorivost
– spojenie umenie + logika = nemožné
– príklon k spoločenskej funkcii + revolučná, angažovaná tvorba
. lyrika – veľa krátko trvajúcich smerov
– nové žánre – napr. pásmo
. próza, dráma – nové vplyvy
– oslabenie hraníc medzi epikou, lyrikou
– nové žánrové formy (napr. lyrická dráma)
– častejšie – netradičná próza (nezvyčajná postava, nebývalé prostredie)
– počiatky absurdnej lit. – spracovanie motívov chaosu, skazy, zániku
– nová rozprávačská metóda – prúd vedomia
* myseľ skáče z témy na tému;
* neorganizované zaznamenanie prúdu myšlienok/predstáv
* zachytenie bez kontroly rozumu
. zmena vzťahu k čitateľovi
– realizmus – vševediaci rozprávač
– modernisti – využitie podtextu (odlišný význam textu, nedostatočný)
– rozprávač môže byť nespoľahlivý, zamlčuje/čitateľ si domyslí
.zoskupenie spisovateľov
– podľa smeru
– podľa ideológie – kresťanstvo = katolícka moderna, ľavica = sociálne angažovaná literatúra
. záver obdobia = ťažké spoločenské podmienky, hrozba ďalšej vojny, opätovné posilnenie spoloč. funkcie (prvé avantgardy sa jej vzdávali)