Histológia a embryológia je dvojsemestrálny predmet, ktorý začína v druhom semestri a skúška ťa čaká v zime druhého ročníka.
Napriek tomu, že ide o „veľký“ predmet, čakajú ťa iba prednášky a cvičenia – žiadne semináre. Práve to som na histole milovala. Ušetrili sme množstvo času. Ďalšou výhodou bolo priebežné učenie, o tom potom.
Postupne sa však aj tak začali hodiny predlžovať, boli nekonečné a farebné ceruzky som už nechcela ani vidieť, nie ešte držať v ruke. „Hurá, mikroskop“ sa zmenilo na „sakra, zase mikroskop„. Začala som zisťovať, že oveľa viac ako histológia ma baví embryológia. Bola pre mňa náročnejšia na učenie, ale sedela som nad ňou rada.
Z vyučovania mi zostali zmiešané pocity, všetko tak rozhodla skúška. Pozitívna, alebo negatívna skúsenosť? Čítajte ďalej!
Prednášky
Kto môj blog číta dlhšie, asi si domyslí, že som na prednášky nechodila. Na začiatku každého semestra som to skúsila a potom vzdala. Nepridal tomu ani fakt, že sme začínali o 7:00 ráno. Vďaka dobrej organizácii cvičení som sa radšej vyspala, učila sama a potom opakovala so spolužiakmi.
Čo určite odporúčam, sú prednášky od P.V. – zo všetkých, na ktorých som bola, som si niečo odniesla a jeho výklad mi absolútne vyhovoval. Dával faktom súvislosti, ťažšie časti niekoľkokrát zopakoval. Nezdržiaval sa pri nepodstatných veciach a snažil sa hovoriť veľa zaujímavostí.

Takisto by mohlo byť užitočné si sadnúť do auly na začiatku embryológie. Sama som nad ňou strávila hodiny aj dni a stále som si v nej nebola úplne istá. Veľa vecí som si ujasnila vďaka druhému semestru, a prednášky by mi asi na začiatku pomohli.
Cvičenia
Keďže pri tomto predmete nie sú semináre, ide o jedinú povinnú časť. Trvajú 2,5 hodiny s jednou (asi 10-minútovou) prestávkou.
Priebeh je v oboch semestroch rovnaký. Na začiatku je krátka „prednáška“ – zhrnutie teórie, ktorej sme sa mali na hodine venovať. To je priestor, kde môžeš klásť doplňujúce otázky, alebo sa pýtať na nejasnosti.
Po tomto úvode nasleduje mikroskopovanie. Vždy dostaneš zoznam preparátov, tie si postupne prezeráš a čo vidíš, kreslíš do protokolu. Obrázky musia byť farebné s popisom. Je teda podstatné, aby si vedel teóriu. Ak sa nebudeš vedieť zorientovať v tom čo vidíš, asistenti ti radi pomôžu. Ale očakáva sa, že budeš vedieť, čo máš vidieť.
Keď sme pri asistentoch – v miestnosti je spolu niekoľko krúžkov a každé dva majú prideleného svojho asistenta. Ten kontroluje dochádzku, podpisuje protokoly, dáva doplňujúce otázky, pomáha s orientáciou v mikroskope a odpovedá na otázky medikov. Všetci, ktorých som stretla, boli milí a ochotní, takže sa neboj pýtať. Niekedy dajú priamo odpoveď, inokedy ťa k nej navedú cez iné otázky.
Cvičenia – priebežné testy
Po úvodnej mini prednáške a kontrole účasti nasleduje priebežný test. Počas mikroskopovania asistent náhodne vyberie z každej skupiny niekoľko ľudí, ktorí si ho napíšu. Musíš byť teda pripravený na každú hodinu, lebo nevieš, kedy prídeš na rad (aj keď niektorí vyučujúci idú po rade, ako majú uložené karty).
Platí, že každý musí splniť štyri priebežné testy, aby nemusel písať zápočtový. Pri jednom neúspechu (menej ako 3 z 5 bodov) máš možnosť opravy. Ak ho nezvládneš viackrát, píšeš na konci semestra zápočtový test.

Priebežné testy majú vždy dve časti – obrázkovú a teoretickú, spolu 5 úloh. Obrázky (2 úlohy) sú z tých, ktoré sa mikroskopovali na predchádzajúcej hodine. Teoretické otázky (3 úlohy) pokrývajú učivo z práve prebiehajúceho cvičenia. Výsledok sa dozvieš takmer okamžite – po tom, ako dopíšete, si asistent zoberie všetky testy a opraví ich.
Väčšinou tieto testy nie sú náročné, ale občas vedia potrápiť. Podstatné je, že sa vďaka nim musíš učiť priebežne. Pred skúškou som to ocenila.
Na získanie zápočtu musíš splniť niekoľko podmienok. Komplet vypracované a podpísané protokoly, 100% účasť (ospravedlnené a nahradené prípadné absencie) a úspešne napísané 4 priebežné testy/zápočtový test.
Čo musíš vedieť už pred cvičením
V miestnosti s mikroskopmi je snaha udržať čo najväčšiu čistotu. Budeš tu potrebovať prezúvky. Bez nich sa dovnútra nedostaneš, jedine, že pôjdeš naboso. Plášť nepotrebuješ.
Do učebne si nemôžeš brať veci. Tašky sme nechávali v skrinkách pri učebni, zatvoriť sa dajú visiacim zámkom (musíš si doniesť vlastný). Jediné, čo si môžeš zobrať sú písacie potreby, zošit a protokoly. Žiadna taška, pitie ani jedlo.
Protokol je jedna strana, ktorú si musíš na každú hodinu priniesť vytlačenú. Nájdeš ho na webe histologického ústavu. Zvyšok jeho tvorby je na tebe, stačí si doniesť čisté papiere, niektorí uprednostnili zošit.
Ceruzky. Naplň si nimi peračník a pribaľ strúhadlo s gumou. Na začiatku budeš potrebovať iba čiernu, po niekoľkých hodinách prejdeš na farby. Ružová, fialová, červená, ale aj ďalšie, ako zelená, modrá, hnedá, či žltá. Ber všetky, čo máš. Každý jeden odtieň vie pomôcť.
Z čoho sa oplatí učiť
Aj keď ti pravdepodobne histológia a embryológia po čase začnú liezť hore krkom, v niečom sú krásne. Existujú skriptá. S textami, podľa ktorých sa robia priebežné testy a ktoré obsahujú učivo potrebné ku skúške. Aj keď nám každý prízvukoval, že sa z nich nemáme učiť a nie je to oficiálna odporúčaná literatúra, nedala som na nich dopustiť.
Histológia
Na začiatok budeš potrebovať skriptá Přehled obecné histologie. Sú tu spracované úvodné témy ako mikroskopy, farbenie, bunka a jednotlivé typy tkanív – epitel, svalovina, pojivo, nervy, krv. Ak si dobre spomínam, počas prvého semestra histológie som viac nepotrebovala.
V druhom semestri prišla na rad Mikroskopická anatomie, ktorá sa venuje konkrétnym orgánovým sústavám.
Tieto skriptá (prevažne Mikroskopickú anatómiu) sa oplatí dopĺňať Memorixom histologie. Síce som si ho nekúpila, ale rozhodne by to boli dobre investované peniaze. Poctivo som oňho bojovala v knižnici, aby mi pri domácej príprave nechýbal. Pri učení som ho mala stále otvorený kvôli obrázkom a určite som ho využila viac, ako Memorix anatomie.
Pred skúškou som pridala Atlas mikroskopické anatomie. Súčasťou skúšky je praktická časť a toto bol výborný zdroj obrázkov.
Oficiálnu literatúru, Junqueirovy základy histologie, som si požičala z knižnice. V letnom semestri iba zapadal prachom, v zimnom som ho občas otvorila. Nakoľko zodpovedá text požadovaným vedomostiam posúdiť neviem, ale predpokladám, že je napísaný kvalitne. Pravdepodobne obsahuje informácie naviac, takže budeš musieť zapnúť „filter.“ Keď som však niečomu nechápala, alebo som potrebovala doplniť informácie v skriptách, padla voľba na túto učebnicu.

Embryológia
Začnem opäť skriptami z Brna – Přehled embryologie člověka. Obsahujú témy z celého predmetu, takže ich využiješ obidva semestre.
Toto sú skriptá, pri ktorých mi v hlave zablikalo svetielko. Nepáčil sa mi veľmi štýl písania, často mi texty prišli ťažkopádne. Boli vety, ktoré som prečítala päťkrát a stále netušila, o čom sú. Takisto mi nie vždy vyhovovali obrázky. Takže som hľadala alternatívy. Počas roku som tieto skriptá vypustila – naučila som sa embryo inde. Pred skúškou som ich zase vytiahla a zistila, že nie sú až také zlé. Učilo sa z nich ťažšie, ale pri opakovaní boli super.

Hlavným zdrojom počas roku boli pre mňa skriptá z Olomouca – Přehled embryologie člověka v obrazech. Obsahujú veľa obrázkov a menej textu, ale všetko podstatné obsiahli. Niektoré témy som potrebovala podrobnejšie, iné menej. Vo väčšine prípadov to bol pre mňa ideálny materiál.
Pred skúškou som narážala stále častejšie na drobné alebo väčšie nejasnosti, takže som siahla aj po knihe z odporúčanej literatúry Langmanova lékařská embryologie. Našla som v nej odpovede (takmer) na všetko. Ak sa chceš naučiť viac ako potrebuješ a dopĺňať to zaujímavosťami alebo vývojovými vadami, určite je toto dobrá voľba.
Bonusom sú skvelé obrázky – práve tie mi pri opakovaní často pomohli.

Ďalšie študijné pomôcky
Začnem asi tým najdôležitejším, webovou stránkou histologického ústavu. Okrem organizačných pokynov, protokolov na vytlačenie a rozvrhu tu nájdeš aj iné poklady. Elektronické atlasy. Najviac som používala Histologický, často som si ho zapla aj na hodine, keď som nevedela, na čo sa v mikroskope pozerám. Obsahuje obrázky a popisy ku všetkým preparátom, ktoré sú v učebni k dispozícii.
Ak preferuješ vizuálny materiál, pozrite si Youtube kanál Felso Stain, alebo jeho novšieho „bračeka“ FFix it!. Nájdeš tam videá, pomocou ktorých získaš základný prehľad z teórie doplnený o obrázky priamo spod mikroskopu. Nie je na nich síce všetko tak pekne vidno ako na kreslených, ale je to lepšia príprava smerom k praktickej časti skúšky.
Felso Stain už skončilo, pokračovaním je však kanál FFix it! Okrem histológie sa venuje aj patológii, miernou nevýhodou sú videá v angličtine.
Histológia a embryológia – skúška
Aby som začala pozitívne, hneď na úvod poviem, že skúška z histoly bola počas prvých dvoch rokov pre mňa tá najpohodovejšia. Pravdepodobne za to môže poctivé učenie počas roku, ale svoje určite zohralo aj šťastie. Na skúške som sa necítila nepríjemne. Skúšajúca bola milá, sústredila sa na základy, nezabiehala do detailov a nesnažila sa nás nachytať. Keď som povedala všetko, čo chcela počuť, nedávala nasilu ďalšie otázky.
Ale poďme postupne. Kým sa dostaneš k ústnej skúške, musíš prejsť testom a praktickou časťou.
Praktická skúška
Na cvičeniach pracuješ s veľkou krabicou, v ktorej je (v ideálnom stave) 100 preparátov. Z nich 70 môžeš dostať na skúške. Ich zoznam nájdeš na webe.
Koncom semestra dostaneš možnosť prísť do učebne a preparáty si pozerať. Ak je voľné miesto, môžeš sa zúčastniť ktorejkoľvek hodiny. Navyše budú vypísané zvlášť termíny pred každou skúškou. Využi to a ak pôjdeš viackrát, striedaj mikroskopy. Proste si sadni na iné miesto. Je to výhodné, pretože nie všade sú preparáty rovnaké. Niektoré sme neidentifikovali ani štyria. Takisto si vyskúšaš prácu s rôznymi mikroskopmi, na skúške ti to ušetrí čas.

V deň skúšky príď ideálne v prezúvkach. Je to príjemné, pohodlné a na ústave sa potešia. Sadneš si k nejakému mikroskopu, pri ňom bude čakať malá krabička s desiatimi sklíčkami. K dispozícii sme mali aj zoznam všetkých preparátov.
Úlohou študenta je správne identifikovať aspoň 7 preparátov. Ak sa ti to podarí, postupuješ k písomnému testu. Nepíšeš ich názvy, iba čísla. Časový limit je dostatočný. Keď si hotový, odpovedník odovzdáš asistentom a tí ho hneď vyhodnotia. Nečakajú ťa žiadne doplňujúce otázky, proste iba určuješ, čo vidíš.
Z tejto časti som mala asi najväčší rešpekt. Boli preparáty, ktoré mi robili veľké problémy. Ak sa na teba usmeje šťastie, nebude ťa čakať tenké črevo, ale mozoček alebo penis.
Písomný test
Ukázalo sa, že toto bola naj-ne-príjemnejšia časť. Niektoré otázky som nevedela, iné mi nedávali zmysel, inde boli chytáky. Ale väčšina bola zvládnuteľná, aj keď to chcelo občas sa zamyslieť.
Otázok bolo 30, hranica úspešnosti 19 bodov, jedna odpoveď správna. Časový limit bol, ak si dobre pamätám, 30 minút + vyplnenie odpovedníka. Väčšinou sa otázky týkali histológie, nevyhli sa ale ani úvodným témam ako farbenie preparátov. Embryológii venovali menej priestoru.
Po odovzdaní testu čakáš na chodbe a sleduješ IS. V poznámkovom bloku nabehne tvoj výsledok. Neskôr príde ešte asistent a povie, kto k ústnej nepostupuje, konkrétny bodový zisk však nerieši.
Ústna časť
Asistenti nás najprv rozdelili do skupín, každá smerovala k inému skúšajúcemu. V mojej skupine boli v miestnosti štyria ľudia. Ten, kto práve odpovedal a ďalší traja na príprave. Okrem toho ešte skúšajúca a asistentka.
Ťahali sme si dve otázky, jednu z histológie a jednu z embryológie. Chcela som také, kde môžem veľa hovoriť. Pri histológii to vyšlo, na embryole až tak nie. Potiahla som si:
1. Nervová tkáň – definice, složení a funkce. Neuron, typy neuronů. Synapse. Motorická ploténka. Nervové mediátory. Obaly nervových výběžků.
2. Vývoj kůže a kožních adnex. Vývoj končetin.

Histologická otázka bola skvelá. Aj keď neuro nemusím, v tomto prípade som si ho užívala, keďže som mohla informácie z histológie dopĺňať anatómiou aj fyziológiou. Rozprávala som všetko, čo mi napadlo a dostala som jednu jedinú otázku – na čo sa podobá elektrická synapsa. Povedala som nexus, nikto nič nenamietal, takže asi dobrá odpoveď. Ale určite to nebola otázka, ktorá mala rozhodnúť o (ne)úspešnosti skúšky.
Na embryológiu som sa tešila, venovala som sa jej rada. Bola ťažšia, učenie zabralo viac času, ale bavila ma neporovnateľne viac ako histológia. Na rozdiel od nej som totiž mala pocit, že pri embryole sa učím súvislosti, nie len fakty.
Otázka, ktorú som potiahla, ma však zmrazila. Kožu som vedela, aj keď nie dokonale, no adnexa? Vždy som ich prešla štýlom to je to isté ako koža. Takže som začala taktizovať a snažila sa im vyhnúť. Popísala som kožu a vymenovala adnexa. Viac som povedala iba k mliečnej žľaze, ako sa vyvíja u mužov/žien a v priebehu života. Potom som plynulo nadviazala na končatiny a dúfala, že späť sa už nevrátime. Vyšlo to, nedostala som žiadnu doplňujúcu otázku.
Histológia a embryológia – ako ňou preplávať bez úrazu
Učte sa priebežne. Naozaj na každú jednu hodinu, čo najpoctivejšie. To bol u mňa základ úspechu. Samozrejme, v letnom semestri dostali prednosť iné predmety. Kto by sa vo veľkom venoval histológii, keď ho čaká skúška z anatómie? No nepodceň to. Sú veci, ktoré dobehneš ľahko, iné ťažšie.
Výhodou je, že histológia je jediná skúška zimného semestra. Nič iné ťa nečaká, tak sa jej naplno venuj.

Ja som mala najväčšie diery v embryológii z prvého semestra. Keď sme ju preberali, naučila som sa ju, ale nepochopila. Takže neskôr som mala pocit, že začínam od nuly. Ale postupne sa všetko začalo spájať a dávať zmysel. Otvorila som viac kníh, hľadala obrázky, hľadala odpovede na otázky, ktoré som mala.
Druhý semester som sa na priebežné testy učila viac, ako bolo nutné. Robila som to s vedomím, že skúšku si chcem dať čo najskôr, takže počas skúškového budem len opakovať. Ku koncu som sa vrátila k témam prvého semestra, aby som mala všetko čerstvo načítané.
Blíži sa skúška
V skúškovom som išla taktikou 30 strán na deň. Učila som sa už prevažne len zo skrípt, iné učebnice išli bokom, alebo som ich využila ako „doplnky.“ Keď som narazila na ľahšiu tému, prečítala som viac, pri ťažšej som potom vedela, že mám rezervu. Všetko klapalo a niekoľko dní zostalo na opakovanie. Za jeden deň som so spolužiakmi prebehla embryológiu, po nej nasledovala histológia. Večer pred skúškou som naposledy otvorila atlas.
Ak poctivo prejdeš všetko, v deň skúšky si stačí veriť a nenechať sa vyviesť z miery (ľahšie sa povie ako urobí, ja viem). Obsiahni v príprave čo najviac vecí, utrieď si myšlienky a keď na teba príde rad, hlavne začni. Hovor čo vieš, ak ti napadne zaujímavosť, spomeň ju. A snaž sa nezamotať do tém, v ktorých tápeš.
Z odpovedí, ktoré som počula predo mnou, by som povedala, že skúšajúca bola veľmi tolerantná. Keď videla, že si niekto nie je istý, nerýpala sa v tom, kládla iba základné otázky. Bola veľmi tolerantná, ale zadarmo skúšku určite nedostaneš.
Bojový plán
Nejde o ťažký predmet, nesmieš ho však podceniť. Ak sa mu budeš venovať priebežne, odmenou bude nižší stres a dlhšie prázdniny. Po anatómii som mala pocit, že už všetko pôjde ľahko. Mala som problém sa zase pustiť do učenia. Treba sa však prekonať, o tom učenie na medicíne je.
Takže, ako by mal vyzerať plán na pohodové zvládnutie skúškového? Učiť sa, učiť sa, učiť sa, opakovať, pýtať sa. A zase sa učiť a opakovať. Niekedy stačí, že sa s niekoľkými spolužiakmi stretneš hodinu pred cvikami a spolu si zopakujete všetko, čo vás na nich čaká.
Pred letným skúškovým kľudne zvoľni a venujte čas horúcim veciam. Malé nedostatky sa dajú vychytať aj neskôr. Poriadne si uži leto a v zime sa opäť pusti do učenia. Vypočítaj si, koľko sa kedy potrebuješ naučiť a zopakovať. Na skúške rozprávaj, rozmýšľaj a zbytočne nestresuj!
Ak všetko dopadne podľa plánu, možno stihneš absolvovať aj prázdninovú prax, ako sa to podarilo u mňa. Okrem dlhších zimných prázdnin som si tak predĺžila aj tie letné a na letný semester sa namotivovala praxou v nemocnici.








